منوی دسته بندی
بزن بریم

کلاس بندی خودروها

کلاس بندی خودروها

خودروها در شکل و ظاهرهای مختلفی ساخته می‌شوند و هرکدام از این اشکال نشان‌‌دهنده کاربرد خاص آن خودرو و میزان توانایی آن در جاده‌های مختلف است. اکنون ما در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع بدنه‌ها و کارکرد آنها بپردازیم.

۱. سدان (Sedan)

خودروهای در این کلاس پرطرفدارترین و پرفروش‌ترین نوع خودروها هستند که به خودروها Saloon نیز معرف هستند. این خودروها دارای ۴ درب با صندوق عقب مجزا و ظرفیت ۴ نفر سرنشین و توانایی حمل میزان مشخصی بار در صندوق را دارند؛ اما بعضی از آنها نیز ظرفیت بیشتری دارند و می‌توانند تا ۵ نفر را در خود جای دهند.این خودروها خانوادگی محسوب می‌شود.

خودروهای سدان رایج‌ترین نوع طراحی خودرو در کل دنیا به حساب می‌آید و علامت SD روی بدنه و دفترچه خودرو، نشانه تعلق خودرو به این کلاس است.

سدان‌ها نیز شامل انواع مختلفی مثل سدان شهری، متوسط، نیمه‌لوکس یا لوکس دسته‌بندی می‌شوند. خودروهایی نظیر سمند، هیوندا ورنا و… در کلاس سدان قرار دارند.

۲. هاچبک (Hatchback)

کلاس هاچ‌بک به خودروهایی اطلاق می‌شود که در قسمت پشتی خود یک درب شیشه‌ای بازشونده به طرف بالا قرار دارند. لزوما در سایز کوچک تولید نمی‌شوند.

از این کلاس خودروها به عنوان کلاس جوان‌پسند یاد می‌شود. همچنین به‌خاطر فضا و حجم کوچک در بین افرادی که تازه گواهینامه گرفته‌اند و همین‌طور افرادی که در شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند به لحاظ پیدا کردن جای پارک و راحتی در حرکت کردن در ترافیک، بسیار محبوب می‌باشد.

درب پشت هاچ‌بک‌ به جای درب صندوق عقب قرار دارد و به اتومبیل سه‌درب یا پنج‌درب معروف هستند. هاچ‌بک‌ها زمانی یکی از محبوب‌ترین کلاس‌‌های خودرو محسوب می‌شدند و در اروپا بسیار مورد توجه ‌بودند. به عنوان نمونه، می‌توان از هیوندای اکسنت هاچ بک (Hyundai Accent) نام‌ برد.

۳. فست بک (FastBack)

کلاس فست‌بک حد وسط دو کلاس بالا یعنی سدان و هاچ‌بک است. سقف این خودروها در قسمت پشت با شیب مشخصی به صندوق عقب تبدیل می‌شود. درب صندوق با شیشه عقب یکپارچه نبوده و در صورت باز کردن صندوق، شیشه ثابت خواهد ماند.

طراحی کلی فست‌بک‌ بر اساس کلاس سدان می‌باشد فقط در قسمت عقب خودرو، طراحی آن متفاوت می‌شود. پورشه پانامرا و بنز  CLS نمونه‌هایی از خودروهای فست‌بک هستند.

۴. لیفت بک (Lift Back)

کلاس لیفت بک در واقع سدان هاچکی است که با باز کردن درب صدوق عقب، شیشه عقب نیز با آن همزمان بالا می‌رود.

این کلاس از خودرو از نظر ظاهری طراحی جدیدی را نشان نداده و تنها یک برچسب جدید برای انواع خودروهایی است که از لحاظ ظاهری بسیار شبیه به سدان است. جایی که درب صندوق با شیشه با هم بالا می‌رود. این اتفاق در مورد سدان‌ها رخ نمی دهد؛ زیرا شیشه عقب به‌صورت ثابت طراحی شده است. مانند تویوتا پریوس و زانتیا

۵. کوپه (Coupe)

کلاس کوپه به خودروهایی اطلاق می‌شود که دارای دو درب نسبتا بزرگ هستند و عمدتا دارای ۲ صندلی یا ۴ صندلی (صندلی‌های عقب از حد نرمال کوچک‌تر هستند) می‌باشند. این خودروها معمولا اسپرت بوده و دارای صندوق عقب معمولی می‌باشند که ساختاری تخم‌مرغی شکل و تا حدی محدب دارند.

کلاس خودروهای کوپه‌ به خاطر شیب‌داربودن سقف، به شیک‌ترین انواع بدنه خودرو معروف هستند و در مواردی مانند تسلا مدل S به صورت چهاردرب نیز دیده می‌شوند.

تفاوت اصلی این کلاس خودرو با سایر کلاس‌ها، طراحی اسپرت آن‌ها است. از کوپه‌های معروف می‌توان فورد موستانگ، هیوندای جنسیس را نام برد.

۶. گرند تورر (Grand tourer)

گرند تورر یا GT ترکیبی از کلاس‌ اسپرت و کلاس سدان می‌باشد. همانگونه که از نام این کلاس از خودرو پیداست برای پیمودن مسیرهای طولانی طراحی شده‌است. باید عملکرد ماشین‌های اسپرت و فضای لازم مانند خودروهای سدان را برای سفری راحت داشته باشد. به عنوان مثال مرسدس کلاس SL وبی ام و سری ۶ دراین کلاس جای دارند. این خودروها معمولاً موتور حجیمی دارند و می‌توانند با سرعت بالا حرکت کنند.

۷. شوتینگ بریک (Shooting-brake)

به خودروهایی اطلاق میشود که ظاهری بین استیشن و کوپه دارند. این خودروها در قسمت عقب استیشن بوده و در قسمت جلو مشابه کوپه هستند. این واژه ریشه در نام واگن‌های کشیده شده به‌وسیله اسب دارد که در دهه ۱۸۹۰ میلادی برای جابجایی گروه‌های تیراندازی به همراه تجهیزات و شکارهای آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت. فراری اف‌اف ۲۰۱۱ و مرسدس-بنز سی‌ال‌اس شوتینگ بریک ۲۰۱۳ ازجمله خودروهای این کلاس هستند.

۸. کانورتیبل (Convertible)

به زبان ساده، کانورتیبل خودرویی است که دارای سقفی است که می‌توان آن را جمع کرد یا برداشت این کلاس از خودروها همان‌طور که از نام آن پیداست خودروهای دو‌حالته هستند و می‌توانید آنها را هم سقف باز و هم سقف بسته استفاده کنید. کانورتیبل ها در دنیا محبوب هستند چون می‌توانند به شما این اجازه دهند که همراه رانندگی از آب و هوای خوب نیز لذت ببرید. سقف این نوع از کلاس خودرو فلزی یا نرم هستند. کانورتیبل‌های سقف فلزی معمولاً از نظر ساختاری ایمن تر هستند، اما وقتی سقف جمع می شود فضای زیادی برای صندوق عقب باقی نمی گذارند. آن‌ها عایق‌تر و ساکت‌تر هستند

۹. رودستر (Roadster)

این کلاس از خودرو مشابه کلاس کانورتیبل است؛ با این تفاوت که دارای دو درب هستند و به‌جای ۴ صندلی، دو صندلی دارد. مرسدس SLK وآئودی TT در این کلاس قرار دارند.

۱۰. لیموزین (limousine)

خودروهایی تشریفاتی با امکانات ویژه که برای افراد سیاسی و مشهور استفاده می‌شود. عمدتا این کلاس از خودروها ۴ درب یا ۶ درب دارند. خرید آن نیازمند هزینه بسیار بالا و البته بررسی کاربردهایش است. در واقع خودروهای لیموزین محصولاتی تشریفاتی هستند که محور آنها نسبت به حالت استاندارد، کشیده تر هستند. این خودروها، نزدیک به ۹۰ سال در صنعت خودروسازی سابقه دارند و بیشتر به دلایل تشریفات و یا حمل و نقلِ شخصیت‌های برجسته‌ استفاده می‌شوند.

در مهندسیِ خودرو اصطلاحی تحت عنوان LWB داریم که به سدان هایی لوکس گفته می شود که محور میانی آنها به دلیل راحتی و تجملاتِ بیشتر از حالتِ استاندارد کشیده ترند.

۱۱. رگ تاپ (Ragtop)

این کلاس خودروها سدان یا خودروهای شهری کوچکی هستند که از سانروف دستی بهره می‌برند. البته این خودروها بر عکس سدان‌ها دارای دو درب هستند. رگ تاپ ها یک صفحه ی تاشو بودند که البته جنسی مقاوم داشتند اما به صورت دستی توسطِ سرنشین باز و بسته می شد. گر چه رگ تاپ ها به عنوانِ یک نمادِ کلاسیک برای خودروهای دهه ۶۰ میلادی درآمده، اما بسیار زود توسطِ سانروف ها بساطشان به هم ریخت. خودروی ژیان معروف در این کلاس خودرو قرار می‌گیرد.

۱۲. شاسی‌بلند (Sport Utility Vehicle)

کلاس Sport Utility Vehicle یا به ‌صورت مخفف SUV، به خودروهایی گفته می‌شود که قابلیت‌های آفرود فوق‌العاده‌ای مانند ارتفاع زیاد از زمین، چرخ‌های بزرگ، شاسی مستقل، فاصله زیاد دو محور، سیستم تعلیق‌های بسیار مستحکم و ویژگی چهار چرخ متحرک را ارائه می‌دهند.

۱۳. شاسی‌بلندهای کوپه یا SUV-Coupes

همان‌طور که از نام‌ این کلاس از خودروها پیداست چیزی بین شاسی‌بلند و خودروهای کوپه هستند. این خودرو‌ها ویژگی‌های شاسی‌بلند‌ها مانند فضای بار بیشتر و ارتفاع بالاتر را ارائه می‌کنند، اما از طرفی به خودروهای کوپه بی‌شباهت نیستند.

این طراحی بیشتر باب میل کسانی است که خودرویی شاسی‌بلند با ظاهر کوپه و یا کوپه‌ای با ظاهر شاسی‌بلند می‌خواهند در این کلاس خودرو می‌توان BMW X6 و مرسدس بنز GLE کوپه را نام برد.

۱۴. کراس‌اوور (crossover)

خودروی نیمه شاسی یا سی‌یووی (CUV) نوعی از خودرو از نظر شاسی‌سازی است. خودروهای کراس‌اوور ترکیبی از خودروهای شاسی‌بلند و خودروهای هاچ‌بک است. ارتفاع بالاتر نسبت به هاچ‌بک‌ها و مصرف سوخت کمتر نسبت به شاسی‌بلندهای بزرگ از مزایا این کلاس خودرو است. کراس‌اورها به خاطر ابعاد و طراحی زیبا به شدت مورد توجه خریداران قرار دارند و آمارها، رشد فزاینده علاقه مردم به این کلاس را نشان می‌دهند.

فرق اصلی یک SUV با کراس‌اوور، در شاسی آن‌ می‌باشدSUV  بر اساس شاسی‌های مستقل، شبیه چیزی که در کامیون‌ها به کار رفته است، ساخته شده‌؛ در حالی کهCUV  بر اساس پلتفرم خودروهای سدان یا هاچ‌بک ساخته شده‌اند که همین موضوع، دلیل ایده‌آل‌نبودن کراس‌اوورها برای آفرود است. از معروف‌ترین‌ کلاس کراس‌اوور می‌توان کیا اسپورتیج را نام برد.

۱۵.  استیشن واگن (Station wagon)

خودروهای کلاس استیشن واگن، مشابه سدانی هستند که صندوق عقب آن‌ تا سقف خودرو ادامه پیدا کرده است. در نگاه اول، ساختار بدنه یک خودرو کلاس استیشن، تا حدی به هاچ‌بک نیز شبیه است؛ اما به‌طورکلی، در مقایسه با کلاس سدان و کلاس هاچ‌بک، کلاس واگن دارای ستون D است. طول بیشتر خودرو نسبت به سدان و فاصله کم آن از زمین، پایه و اساس طراحی کلی این کلاس خودرو است.

۱۶. کارت (Kart)

کارت‌ها، خودروهای اسپرت و معمولا تک‌نفره‌ای هستند که به‌دلیل ارتفاع و وزن فوق‌العاده پایین‌شان محبوبیت ویژه‌ای بین نسل جوان دارند. بسیاری از رانندگان مطرح رقابت‌های فرمولا، کار خود را از دنیای کارتینگ استارت زده‌اند. سرعت بالا و قابلیت مانور خیره‌کننده، کارت‌ها را تبدیل به یکی از دست‌نیافتنی‌ترین اسپرت‌های حال حاضر دنیا کرده است.

۱۷. ناچ بک (Notchback)

گونه ای از خودروهای سه جعبه است که حجم جعبه سوم از بقیه جعبه‌ها بسیار کمتر است، درست به مانند فست‌بک‌ها و لیفت‌بک‌ها. اگر بدنه خودرو را به سه بخش موتور، کابین و صندوق تقسیم کنیم، در خودروهای ناچ بک بوضوح این سه قسمت را خواهیم دید. معمولا قسمت سوم که صندوق عقب می باشد، کوتاهتر از دو بخش دیگر است. زاویه مشخص پنجره عقب و ستون عقب با سقف نیز از ویژگیهای ماشینهای ناچ بک است. خودروهای ناچ بک می توانند با انواع سدان، کوپه یا حتی هاچ بک همپوشانی داشته باشند. خودروهای ناچ بک دارای فضای صندوق بار بزرگتر از هاچ بک و کوچکتر از سدان دارد.

۱۸. سوپر کار

۱۹. باگی

۲۰. • 4 * 4 یا 4WD

۲۱. اس‌پی‌وی (SPV)

۲۲. پیکاپ

۲۳. ون

۲۴. مینی ون

۲۵. میکرو ون

۲۶. ال ای وی (LAV)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *